اینفلوئنسر ایرانی- اتریشی فعال در حوزه مد لباس

خانم علیزاده که در زمینه مد بویژه لباسهای سازگار با محیط زیست فعالیت میکند، نقش برجسته ای در آگاهی رسانی درباره مشکلات زیست محیطی صنعت پوشاک در اتریش دارد.

خانم مادلن (دریا)  علیزاده، اینفلوئنسر ایرانی-اتریشی با ۸۳ هزار دنبال کننده در اینستاگرام و نزدیک به ۹۰۰ پُست جزو ۱۰ اینفلوئنسر برتر اتریش است و مالکیت برند و سایت https://dariadeh.com/ به او تعلق دارد. خانم علیزاده که در زمینه مد بویژه لباسهای سازگار با محیط زیست فعالیت میکند، نقش برجسته ای در آگاهی رسانی درباره مشکلات زیست محیطی صنعت پوشاک در اتریش دارد. خانم علیزاده که ۳۰ ساله است در عین حال در عرصه مبارزه با نژادپرستی و تبعیض جنسیتی نیز در بخش رسانه های اجتماعی فعالیت چشمگیری دارد.

با توجه به کارهای خانم علیزاده در صنعت مد و محیط زیست روزنامه کلاینه تسایتونگ مصاحبه ای بشرح زیر با وی انجام داده است.

روزنامه کلاینه تسایتونگ: به عنوان بنیانگذار برچسب مد اخلاقی، اصطلاح "مد منصفانه" برای شما چه معنی دارد؟

مادلین علیزاده: در درجه نخستِ اهمیت، من مُدی را اخلاقی را می دانم که به محیط زیست، مردم و حیوانات احترام بگذارد.

روزنامه: حساب کاربری داریادِه dariadeh را شما سال ۲۰۱۷ راه انداختید ، از ابتدا تا به حال چه اتفاقی هایی در این حساب اینستاگرامی افتاده است؟

علیزاده:  من با بودجه اندک ۲۰۰۰ یورویی کار خودم را شروع به کار کردم و در ابتدا فقط محصولات دیگران را فروختم. پس از یک سال، تولید و فروش کالاهای خودم را از  خرید مواد اولیه تا عرضه محصول نهایی، در کشور پرتغال راه انداختم.

روزنامه: داریادِه دقیقا چه کاری انجان میدهد؟

علیزاده: آنچه داریادِه را تعریف می کند این است که ما منصف و بوم شناس هستیم. به خاطر محیط زیست، مد ما شامل پلی استر نیست و همه وسایلی که می فروشیم وگانVegan  (محصولات غیر حیوانی) هستند. علاوه بر این، ما می خواهیم تا حد ممکن همه سایزها را داشته باشیم و در عین حال در وب سایت نشان می دهیم که محصولات خود را بر چه مبنایی قیمت گذاری کرده ایم و با هر سفارش، ۵۰ سنت به پروژه های اجتماعی و زیست محیطی اهدا می کنیم.

روزنامه:  آیا گرایش به سمت مد منصفانه نظر شما را جلب کرده است؟

علیزاده: صد در صد! گزارشی که سالانه در آمریکا در مورد صنعت مد به صورت دولتی و توسط مک کینزی Mc Kinsey منتشر میشود، نشان میدهد که نیاز به مد پایدار واقعا وجود دارد و برای حصول به آن جنبش های متعددی مانند "جمعه ها برای آینده" و "هدف گذاری توسعه پایدار" وجود دارند که اهدافی برای توسعه پایدار را ترویج و تبلیغ میکنند.

روزنامه: نظر شما در مورد راه اندازی ساختارهای "عادلانه و منصفانه" از سوی شرکت های بزرگ مد چیست؟

علیزاده: از یک سو این ساختار ها  اغلب مورد استقبال قرار میگیرد و از سوی دیگر همیشه  این پرسش وجود دارد که به راستی چند درصد از کل ساختار این مجموعه ها را فعالیت های پایدار را تشکیل می دهد؟  در مورد  اکثر این شرکت ها، نسبت فعالیت های پایدار به کل فعالیت ها مانند یک قطره در اقیانوس است. اگر فقط بسته بندی پلاستیکی محصولات یک شرکت با ساتفاده از مواد بازیافتی انجام شود، فعالیت آن شرکت پایدار حساب نخواهد شد.

روزنامه: مصرف کنندگان چگونه میتوانند به هنگام خرید مراقب تصمیمات خود باشند؟

علیزاده: متأسفانه ، در حال حاضر هنوز  خرید "مد منصفانه" یک کار لوکس است چرا که معمولاً قیمت این گونه اجناس گرانتر است. این به آن علت است که تولید ضعیف و آسیب زا  ارزان تر تمام می شود. گناه مصرف محصولات ناسازگار با محیط زیست و غیر پایدار بر گردن مصرف کنندگان نیست ، بلکه سیاستگزاران باید پاسخگو باشند. اگر بودجه محدودی دارید، خرید اجناس دست دوم گزینه خوبی است و بنیادی به نام  "پوشاک منصفانه " Fair Wear  هم وجود دارد که فهرستی از مارک های مد منصفانه را منتشر می کند.

منابع:

۱. https://www.kleinezeitung.at/lebensart/۵۸۸۱۸۳۶/Faire-Mode_Madeleine-Alizadeh_Die-Politik-muss-zur-Verantwortung

۲. https://dariadeh.com/

۳. https://www.dariadaria.com/

.

کد خبر 3648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =